Get Adobe Flash player

ТЕАТРАЛНО-МУЗИКАЛЕН ЦЕНТЪР - КЪРДЖАЛИ - НОВИНИ

В кърджалийския театър започнаха репетиции върху немския класик Хайнрих фон Клайст Режисьорът Денислав Янев пренася сатирата „Счупената делва“ в наши дни

Преди няколко дни в ТМЦ – Кърджали започнаха репетициите върху „Счупената делва“, една от най – известните и поставяни пиеси на немския класик от края на 18 в. Хайнрих фон Клайст.
Сюжетът разказва за корумпиран провинциален съдия в Холандия, който поради лоши стечения на обстоятелствата е принуден да води дело за престъпление, в което е пряко замесен, и то под зоркия поглед на току-що пристигнал съдебен инспектор от Хага.
Режисьорът Денислав Янев прави своя сценична версия върху пиесата като актуализира текста, пренася действието в наши дни и добавя вътре мисли от рано починалия преподавател по право и граждански активист доц. д-р Кристиан Таков.
В ролята на корумпирания съдия и страстен похотливец Адам влиза гост – актьорът Любомир Фърков, за когото това е втори гастрол на кърджалийска сцена след ролята на  Дамян от «Деца на света» на Стефан Цанев.
Негови партньори са Теодор Елмазов, актьор от Сатиричен театър „Алеко Константинов“, младите членове на трупата Маринела Георгиева, Георги Краев, Божидар Георгиев и опитните театрали Атанас Атанасов и Русалина Майноловска.
Сценограф е Николай Нинов, а музиката е поверена на Николай Владимиров.
Премиерата се очаква в началото на октомври месец на голямата сцена на театъра.

alt

Международна театрална конференция ETC – 19-22 май 2022 година, проведена в партньорство с Narodni divadlo - National Theatre Prague, с участието на ТМЦ – Кърджали като пълноправен член

alt

  Серж Рангони, президент на ETC, генерален и артистичен директор на Theatre de Liege/Белгия: "Има много предизвикателства пред нашите общества и нашите театри: на първо място, последните две Ковид години, които оставиха празни зали и много въпроси;  войната в Европа, която беше немислима само преди няколко месеца; предизвикателството пред устойчивостта на театрите, което стана очевидно; и накрая – все по-осезаемата фрагментация на нашата публика. Разделенията, които преживяваме, са съществен момент на преоткриване. От нас зависи да подновим преживяванията, които предлагаме на нашата публика и тяхното  качество. Благодарим на ETC, че ни позволи да запазим връзката през границите, за да можем да продължим заедно сега."

alt  Ясен сигнал за Европейското театрално сътрудничество бе безпрецедентното разширяване с 10 нови театъра, присъединили се към Европейското театрално семейство – ЕТС. Над 50 водещи европейски театъра от 30 държави, членове на Европейската театрална конвенция. Бъдещето изглежда оптимистично за артистичното сътрудничество в Европа.

  Говорейки за разширяването на членството в ЕТС с невиждан досега мащаб, изпълнителният директор Хайди Уайли подчерта: "Това е ясен сигнал, че театрите се стремят да възстановят европейските връзки отново след две много предизвикателни години. Сега е времето да се обединим и сме щастливи да приветстваме толкова много изключителни театри в мрежата и да подкрепим тяхното желание за европейско сътрудничество."

  Пълен списък на новоприсъединилите се театри:   
Schauspielhaus Залцбург (Австрия), Theatre National de Bretagne (Франция), Национален театър на Гърция, Национален театър на Косово, Театър Дайлс (Латвия), Кралски театър "Зетски дом" (Черна гора), Het Zuidelijk Toneel (Холандия), Royal Lyceum Theatre Edinburgh (Обединеното кралство - Шотландия), Янг Вик (Великобритания), Международен театрален фестивал в Тбилиси (Грузия)

alt

  Водещите събития бяха:
Украйна 2022 – сесия, която хвърли светлина върху артисти, останали в Украйна или избягали от страната заради руската инвазия.

  Панелна дискусия: Diver-Cities и разнообразен театър за европейските  общности.
Широкообхватни дискусии по теми за създаване на театър в конфликтни зони.

  Сесия за четене на съвременна драматургия - "Всичко е  наред" на словенския драматург Симон Хамер и „ALASKA” - произведение на гръцкия писател Евангелос Космидис. Темата в "ALASKA" е разработена през 2021 г. в Мариупол, Украйна, и включва реални мисли и коментари от деца и тийнейджъри, изправени пред целия ужас на войната.
 
  Ново европейско-канадско сътрудничество, което свързва ETC и биеналето CINARS за разширяване и укрепване на международното сътрудничество извън Европа.

alt

 

  Във връзка с конференцията, домакините подчертаха: "Чувстваме се много щастливи и е чест за нас, че ние – Националният театър, Чехия – бяхме домакини на международната театрална конференция ETC в Прага. Толкова е необходимо днес да останем лично свързани, да говорим по важни въпроси, засягащи не само театъра, но и света като такъв, да дадем възможност за обмен на мисли с театрални дейци в цяла Европа."

ТЕАТРАЛЕН ФЕСТИВАЛ "НОВА БЪЛГАРСКА ДРАМА" ДКТ "ВАСИЛ ДРУМЕВ", ШУМЕН – XXX изд., 11-16 МАЙ

alt

 

На втория ден от фестивала – 12 май, в салона на шуменския театър, ТМЦ - Кърджали представи спектакъла "Деца на света" от Стефан Цанев -  социална трагикомедия за разпада на традиционното семейство в контекста на съвременния глобализъм.

 

 

 

  "Всички събития по време на фестивала и тази година бяха проследени от Анита Ангелова и Десислава Василева - студентки в НАТФИЗ "Кр. Сарафов", специалност "Театрознание и театрален мениджмънт". В Бюлетина на фестивала е публикувана и рецензията за спектакъла на кърджалийския театър през авторския поглед на Десислава Василева.

  "Пиесата на Стефан Цанев излиза на бял свят през 2011 г., а актуалността й десетилетие по-късно е непокътната... Колко ли български деца ще хвръкнат по света през 2022? Децата на света са онези рожби, които не познават отечеството си, които забравят майчиния си език, които са тръгнали по сивите и кални пътища на света, за да дирят митичното щастие и успех. А къде са родителите на тези деца? Забравени в някое безименно село, на някой отдалечен кръстопът, където времето е спряло и единственото, което непрестанно се движи са отминаващите автомобили.

alt

  Актьорите Анна Петрова, Любомир Фърков и Адриана Кънчева застават не само като олицетворение на своите персонажи, а и като самите себе си. Върху мръснобелите напукани стени на гостилницата "БЪЛГАРИЯ" се прожектират записи на актьорите, които споделят своето мнение относно масовата емиграция на младото българско поколение. Всеки един от тях разказва своята лична история, превръщайки текста на Цанев в едно своенравно общо оплакване, но и лъч светла надежда. Надежда за промяна, която ще осмисли чакането от Великден до Коледа, ще пребори небивалиците на съвременния политик, ще победи мизерията и глада.

  Цялото представление се опира до един пагубен и омагьосан кръг на вечното очакване на родителите да зърнат рожбите си... Вечното и непрестанно очакване на личност, която никога няма да се появи не е ново явление в драматургията. Бекет запознава театралите с този феноменален сюжет през изминалия век. Цанев извлича това очакване от "В очакване на Годо", но го обвързва с българската действителност – пустинята е незнайно и опустяло село, чийто единствени обитатели са възрастна двойка, една проститутка и един стар лаптоп втора ръка. Въпреки тази поставена "конкретика", в лицето на обезлюдялото селце може да се впише всеки град, в очите на възрастната двойка могат да се поставят множество родители, чакащи Годо – разпръснатите като мъниста деца на България.
„Знаеш ли кой е най-страшният знак, че една държава загива? Когато децата й започнат да бягат от нея като от потъващ кораб. По-страшно е от война."...

alt

alt

Напусна ни ТЕОФАНА ТЕКЕЛИЕВА

alt

 

 

 

 

Напусна ни ТЕОФАНА ТЕКЕЛИЕВА –
дългогодишен директор и художествен ръководител на ДТ „Димитър  Димов”, личност с огромен принос в изграждането и цялостното културно развитие на Кърджали!

„В живота няма нищо по-добро от равновесието. Търсете равновесието. Създавайте го. Трябва да се разбираме, трябва да се обичаме. Аз залагам всичко на младите хора, независимо от какъв етнос са. Театър в Кърджали трябва да има...“ –  думи на Теофана Текелиева в специално интервю за архива на театъра.

ТМЦ – Кърджали изказва дълбоките си и искрени
съболезнования на близките на Теофана Текелиева!
Последно сбогом!
От колектива на театъра